Ecce Pop Homo

Behold the Man. Ecce Homo. The God. The Pop Icon. You’ve probably already seen the news about the less than faithful restoration of the Ecce Homo fresco of the small Spanish town of Borja. Well, that was only news four days ago. The real topic now, as far as I am concerned, is the unprecedented media attention given to the issue. Mainstream media, memes on social networks, viral videos and memorabilia of all sorts. It is understandable, all the controversial elements are there: the church, old age, the unforgiving eye of tradition, the opportunity to rebel against tradition, the easy pretext to judge aesthetic values, all at the mercy of Internet access and basic Photoshop knowledge. This is only a tiny selection, my favourites, hand-picked for you, from a sea of visual quotes.

But behind the copy+pastes is the tension of not knowing what will happen to the painting. While city hall hastens to bring in the restorers to restore away the shame, even though the village is teeming with not-before-anticipated “pilgrims”, some others gather signatures to petition keeping it as it is. Still the percentages are highly disproportioned in the press, with tradition far ahead, naming the others “ironic art fans”. Shouldn’t it be “pop art fans”? The petition has a little more than 20000 and the street is out on the subject. What could these fans be thinking? When most say that the painting is botched beyond recognition, there are those who dare say that the intervention is “a break from the logic of endless reproduction of dead symbolism” and that the attempt to correct it  “represents a violent rejection of (post)modernity in favour of an idealised romanticised past”. Strong words for strong opinions, maybe too strong for any other ruined restoration of little or great  consequence. But for this painting, created out of good will, that extends its relevance beyond any aesthetic or symbolic criteria, into an unique international narrative – isn’t it worth freezing the “now” into this recognizable, repulsive (for most) state?

Ecce Pop Homo

He aquí el hombre. Ecce Homo. El Dios. El icono pop. Probablemente habéis visto ya las noticias sobre la restauración menos que fiel del fresco Ecce Homo de la pequeña ciudad española de Borja. Bueno, eso fue noticia hace cuatro días. El tema real ahora, para mí, es la atención mediática sin precedentes dado el tema. Medios de comunicación mainstream, los “memes” en las redes sociales, vídeos virales y objetos personalizados de todo tipo. Es comprensible, todos los elementos controvertidos están ahí: la iglesia, la vejez, el ojo implacable de la tradición, la oportunidad de rebelarse contra la tradición, el pretexto fácil de juzgar valores estéticos, todo a merced del acceso a Internet y conocimientos básicos de Photoshop. Más arriba hay una pequeña selección, mis favoritos, para vosotros entre un mar de citas visuales.

Pero detrás de estos copiar y pegar  existe la tensión de no saber qué va a pasar con la pintura. Mientras que el ayuntamiento se apresura a traer a los restauradores para que tapen la vergüenza (a pesar de que el pueblo está lleno de inesperados “peregrinos”), otros recogen firmas para pedir que lo mantengan tal y como está. Aun así, los porcentajes son muy desproporcionados en la prensa, con la tradición muy por delante, nombrando a los otros “fans irónicos de arte”. ¿No debería ser “fans pop del arte”? La petición tiene un poco más de 20000 firmas y la respuesta de la calle no se sabe.¿Qué podrían estar pensando estos fans? Cuando muchos dicen que la pintura es una chapuza irreconocible, hay quien se atreve a decir que la intervención es “un descanso de la lógica de la reproducción sin fin de un simbolismo muerto” y que cualquier intento de corregirla “representa un rechazo violento de la (post) modernidad a favor de un ideal romántico pasado”. Palabras fuertes sobre fuertes opiniones, que tal vez serían demasiado fuertes para cualquier otra restauración arruinada. ¿Pero para una pintura creada por buena voluntad, que se extiende más allá de los criterios estéticos o simbólicos por su relevancia, en una narrativa internacional única – no vale la pena congelar el “ahora” en este estado reconocible y (para muchos) repulsivo?

Ecce Pop Homo

Iata omul. Ecce Homo. Dumnezeul. Iconul Pop. Probabil ati vazut deja stirile cu restaurarea mai putin decat fidela a frescei Ecce Homo din micul oras spaniol Borja. Ei bine, aceasta a fost stire doar acum patru zile. Adevaratul subiect acum este, din punctul meu de vedere, atentia mediatica fara precedent dedicata temei. Mass media, meme pe retele sociale, video-uri virale si suveniruri personalizate de tot soiul. Si e de inteles, are multe elemente de controversa: biserica, varsta inaintata, privirea neiertatoare a traditiei, oportunitatea de rebeliune impotriva traditiei, pretextul imediat de a judeca dupa valori estetice, toate aflate “la mila” accesului liber la internet si cunostintelor bazice de Photoshop. Mai sus, o mica selectie, favoritele mele, alese pe spranceana pentru voi, dintr-o mare de citate vizuale.

Dar in spatele acelor copy+paste-uri e tensiunea de a nu sti ce se va intampla cu pictura. In timp ce primaria se grabeste sa aduca restauratorii sa stearga rusinea, chiar daca satul nu a mai avut niciodata atat de multi “pelegrini” neasteptati, cativa altii strang semnaturi pentru a cere pastrarea picturii asa cum e. Procentajele sunt inca foarte dezechilibrate in presa, cu avantaj pentru traditie, ce ii numeste pe ceilalti “fani de arta ironici”. N-ar fi mai bine “fani pop de arta”? Petitia are un pic mai mult de 20000 de semnaturi si opinia publica nu s-a pronuntat. Ce o fi in mintea acestor fani? Cand majoritatea spune ca fresca este distrusa fara cale de intoarcere, apar si altii care indraznesc sa spuna ca interventia este “o pauza de la logica reproducerilor continue a unui simbolisi mort” si ca orice incercare de a o corecta “reprezinta o respingere violenta a (post)modernitatii in favoare unui trecut idealizat si romanticizat”. Cuvinte puternice si idei puternice, poate prea puternice pentru orice alta restaurare distrusa cu consecinte mari sau mici. Dar pentru aceasta pictura creata cu bune intentii, care se aseaza mai presus de orice criteriu estetic sau simbolic, intr-o naratiune unica internationala – oare nu merita sa inghetam momentul sub aceasta imagine recognoscibila si (pentru multi) repulsiva?

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One comment

  1. http://juegosmemes.com/colorear/resturador-ecce-homo/ and the best of the references…botch it yourself – haz tu propia chapuza – spoieste-ti-l singur.

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